چای سبز و کرونا

یک مؤسسه‌ی پژوهشی آمریکایی اعلام کرد:
چای سبز در پیشگیری از کرونا مؤثر است.

بنا به یکی از تازه‌ترین گزارش‌های مجله‌ی پزشکی بیوآرایکس‌آی‌وی که در آمریکا منتشر شده است، نتایج  یکی از تازه‌ترین پژوهش‌های علمی در آمریکا حاکی از آن است که چای سبز حاوی ماده‌ای است که مانع تکثیر ویروس کرونا در بدن انسان می‌شود و می‌تواند از ابتلای شدید به کرونا جلوگیری کند.

بنا بر این پژوهش آمریکایی اپی گالوکاتکین گالات (EGCG)موجود در چای سبز مانع از این می‌شود که ویروس کرونا به غشای سلول‌های بدن انسان بچسبد. ACE2 آنزیمی است متصل به غشای سلولی برخی از سلول‌های بدن از جمله سلول‌های ریه، شریان‌ها، قلب، کلیه‌ها،روده ها و مخاط.  در بیمارانی که به کرونا  و به‌ویژه  نوع شدید آن مبتلا می‌شوند، این آنزیم در نقش گیرنده‌ی ویروس کرونا  عمل می‌کند. در بافت‌های مختلف وجود دارد و به پیشرفت تکثیر ویروس کرونا در بدن بیمار کمک می‌کند.  فعالیت این آنزیم در ریه‌ها بیش از سایر اعضای بدن است.

 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که چای سبز، این نوشیدنی مفید را در جمع نوشیدنی‌های کم‌مصرف در بین ایرانیان نگه داشته، طعم تلخ آن است. خوشبختانه تلخی این چای برطرف‌شدنی است و پیشنهاد ما برای شما نوشیدن چای سبز به‌همراه  نبات  سفید یا نبات زعفرانی شهدفام است.

دوست دارید به توصیه‌ی پژوهشگران گوش کنید اما حال و حوصله‌ی دم کردن چای سبز ندارید؟ ما برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم: نبات گیاهی چای سبز شهدفام!
کافی است نبات گیاهی چای سبز شهدفام را در لیوان آب جوش قرار دهید و سلامتی را به خودتان هدیه بدهید.

 

اگر اهل خواندن مقالات علمی هستید ما در شهدفام چکیده‌ی آن مقاله‌ی پژوهشی را برایتان  به فارسی ترجمه کرده‌ایم و تقدیمتان می‌کنیم:

 

 

 

 

«اپی‌گالوکتشین گالاتِ» موجود در «چای سبز» اثربخش در جلوگیری از عفونتِ «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲» و گونه‌های جدید به‌وسیلۀ بازداریِ اتصالِ سنبله به گیرندۀ «آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین»

 

چکیده

همانطور که دنیاگیریِ «کووید-۱۹» با شدت ادامه دارد، گونه‌های جدید «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲»[۱] در مناطق مختلف جهان پدیدار شده‌اند. این گونه‌های تازه ظهور کرده، جهش‌هایی در پروتئین (S) سنبله‌شان[۲] دارند که ممکن است نسبت به ایمنی برآمده از واکسن و درمان‌های با پادتنِ خنثی‌کننده، مقاومت ایجاد کنند. بنابراین، همچنان نیازی مبرم به عاملی بی‌خطر، موثر و مقرون‌به‌صرفه برای پیشگیری/درمانِ «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲» و عفونت گوناگونش وجود دارد. در اینجا نشان دادیم که «نوشیدنی چای سبز»[۳] (GTB) یا مادۀ اصلی‌اش، «اپی‌گالوکتشین گالات»[۴] (EGCG)، در بازداریِ «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲» زنده و کروناویروس انسانی[۵] (HCoV OC43) بسیار موثر است. افزون بر این، از عفونتِ شبه‌ویروس‌هایی با سنبله‌های گونه‌های جدید (UK-B.1.1.7، SA-B.1.351 و CA-B.1.429) به‌وسیلۀ GTB و EGCG به‌طوری کارا جلوگیری شد. میان ۴ «کتشین»[۶] فعالِ «چای سبز» در دوزهای غیرسمّیت‌سلولی[۷]، EGCG قوی‌ترین مورد در اقدام بر ضد ویروس‌ها بود. بالاترین فعالیت بازدارنده، زمانی مشاهده شد که این ویروس‌ها یا سلول‌ها قبل از عفونت، با EGCG پیش‌گرم‌خانه‌گذاری[۸] شدند. مطالعات ماشین‌گرایانه‌ای آشکار کردند که EGCG در مرحلۀ ورود از طریق مداخله در پذیرندگیِ[۹] «دامنۀ اتصال گیرندۀ»[۱۰] (RBD) سنبله‌های ویروسی نسبت به «آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسینِ»[۱۱] (ACE2) گیرندۀ سلول‌های میزبان، از عفونت جلوگیری می‌کند. این داده‌ها ارزشیابی بالینی و توسعۀ EGCG را به‌عنوان یک محصول طبیعیِ نو، بی‌خطر و مقرون‌به‌صرفه برای پیشگیری/درمانِ انتقال و عفونتِ «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲»، پشتیبانی می‌کنند.

 

 

دوست دارید اصل مقاله را به زبان انگلیسی بخوانید؟

بفرمایید:

لینک مقاله‌ی پژوهشی به‌زبان انگلیسی:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.03.17.435637v1

 

[۱] SARS-CoV-2

[۲] spike (S) protein

[۳] green tea beverage

[۴] epigallocatechin gallate

[۵] human coronavirus

[۶] catechin

[۷] noncytotoxic

[۸] pre-incubated

[۹] engagement

[۱۰] receptor binding domain

[۱۱] angiotensin-converting enzyme 2

Related posts